BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, July 28, 2010

Demam Kura..



Wah..lama juga aku tak menulis ni..tetiba rindu plak..Hari ni aku tak kerja.MC Hammer aku!.Ni dah masuk 2 hari aku melopong kat rumah.Sangap gila...Otroman pun takleh bantu...

Aku ni memang antibodi lemah..harap badan aje comey..tapi tak kuat langsung..senang aje kena penyakit berjangkit ni. Actually demam aku ni ingatkan dah berakhir rupanya ada plak sambungannya sampai le aku demam lagi hari ini.

2 minggu lepas aku balik kampung sebelah suami di Kuala Kangsar, Perak.Di sana adik ipar aku, mak mertua aku semua demam..Aku rasa memang musim demam sekarang ni kat Malaysia.Mana tidaknya sekejap hujan sekejap panas.Badan pun dah jadi macam binatang sesumpah yang boleh tukar warna tu, tapi ini kena tukar suhu badan mengikut keadaan cuaca.

Time balik kampung tu, sebab utama memang lah keadaan cuaca tapi ada juga sumbangan-sumbangan kebajikan sakit tu dari sebab musabab yang lain.Salah satu sebab menurut firasat aku sakit lambat baik bila kucing berlambak kat rumah mak mertua aku. Korang pikir ada 9 ekor kucing tu tak masuk yang bakal dilahirkan tidak lama lagi..Adik ipar aku yang perempuan, sayang bebenor kucing..heran aku tengok siap boleh cium-cium kucing-kucing tu..Tak terpikir ke dia yang kucing tu makan macam-macam dan tak basuh mulut..hehehe..Dulu aku memang suka kucing..sekarang macam tak suka sgt Cuma sejak aku ada penyakit asma @'tarik goden' ni aku fobia sikit dengan kucing..Bulu kucing tu pun membuatkan aku meroyan...huh...Masa kat kampung aku tengah tolong mak mertua aku kat dapur Mr.Ray  telah membuat statement tak patut didengar:-
Mr Ray:"mak buang aje le kucing-kucing ni banyak sangat kat rumah,pening tengok".
MIL:"memang pun mak nak buang tapi tunggu le deme besar sikit lagi..tu ha kak timah depan 
          rumah sana tu kata nak amik kucing..nak bela".
Hmm..aku dalam hati..cepat le bagi kat orang, rimas aku...sayang sangat...bukan salah bela kucing ni..tapi bila banyak sangat pun payah juga! Kucing ni pun ada penyakit tau..Jangan tak tahu..Aku ni kesiankan mak mertua aku tu mana larat nak mop rumah hari-hari...Aku ni menantu perihatin tau..sebenarnya tak tahan dengan kucing yang berlambak-lambak tu. Sambungan conversation Mr.Ray dengan mak dia:-
Mr.Ray:"kalau mak tak buang, mak buat gulai kucing aje la"
Sambil sengih-sengih pandang aku..terjojol mata aku dengar gulai kucing...Gilo ke ape laki aku ni...buang tebiat??Rasa nak muntah hijau aku dengar statement Mr.Ray yang tengah dok belai badan kucing yg tidur tepi kaki dia...Takleh terima dek akal...
MIL: "eeiisssshh ade ke gulai kamu suruh mak buat Aus, budak ni".
Dengan perasaan tak bersalahnya Mr. Ray berkata lagi.. 
Mr.Ray:"orang suruh buang kucing, mak sayang sangat.Ni dah banyak buat gulai aje pastu kita makan nanti mesti best menu baru"..
 Citt pengotoq tul le laki aku ni..aku tau le dia perli mak mertua aku..tapi sampai leh terpikir macam tu ape jadahnya.....Mak mertua aku pastu malas layan cakap kurang siuman laki aku tu..Aku jegil aje mata kat dia..Tapi Mr. Ray gelak-gelak sebab boleh sakat orang.

Pada hari pertama balik kampung aku masih lagi steady.Tak demam langsung..Masuk hari kedua..aku dah start gatal-gatal hidung,selesema, bersin, mata dah berair-air..tapi masih lagi ok..Masa nak balik ke Kuala Lumpur semula the next day (2hari 1 malam aje tido sana)..aku dah tak boleh 'cover comel' lagi.Aku dah bersin tak berhenti-henti..Air hidung pun dah macam paip bocor aje...adeii sardis betul keadaan aku time tu..takleh bersembang asal sembang kena sedut hingus..tak larat nak pi tandas..keluarkan mukusku ini!!.Aku terpaksa telan 2 biji ubat selesema yang mengantuk sampai naik 'toink' (biul daa) kepala aku pun tak mampu menghentikan aliran hingus putih ku itu..Oppss.. Maaf le kalau time ni korang tengah makan)..Aku nak kasi dramatik sikit ceritaku ini..Hahaha..Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur...aku macam kena bius aje...rupa dah macam orang laloq..Aku berkeadaan toyoyong sampai le aku selamat tiba ke destinasi...Apa yang aku tau, sampai rumah..aku mandi lepas tu sambung zzzZzzzz...

Esoknya aku ke ofis seperti biasa dah ok sakit aku tu..Lega!..Minggu tu aku agak busy sampai tak sempat nak meng update blog!Kelam-kabut aku mencari participants untuk seminar company aku.Sampai hari Sabtu yang sepatutnya aku tak bekerja pun aku datang gak kerja saja nak tunjuk commitment konon...Dalam minggu tu, badan aku memang sengal-sengal tapi aku buat derk aje.Apa yang aku tau,adik ipar aku yang ikut sama masa kami balik kampung memang demam kura seminggu..berkurung aje dalam bilik.(untuk  pengetahuan korang adik ipar aku ni tinggal sementara dengan kitaorang sampai raya ni).Sah-sah dia berjangkit demam tu dari kampung..

Aku sangkakan aku cuma sakit waktu hari tu aja..rupanya tidak..sakit aku ni boleh plak to be continued! Tu yang aku demam sekarang ni.Sengal sungguh badanku.Tekak perit jer..hidung selesema...cuma bila malam selesema aku ni menjadi-jadi.Bersin tak berhenti-henti sampai aku rasa takde ruang aku nak bernafas...dan mulalah semput, lelah,tarik goden dan sewaktu dengannya datang semula..masa ni Mr. Ray le jadi jururawat tak bertauliah untuk aku.Disapunya aku minyak panas dibelakang aku, selimutkan aku...itu belum lagi kutbahnya keluar time aku baru pegang gelas nak ambil air sejuk dari fridge.Kaki kena berstoking sepanjang masa menyusahkan aku bila nak pi toilet jerk kang aku kencing dalam seluar baru tau!!.Aku ikutkan aje pantang larang nujum pak belalang Mr.Ray.Nasib badan. Janji aku tau Mr.Ray cayang kat aku..

Esok, aku harap boleh pegi kerja.Buhsan tahap tenuk dah aku kat rumah ni..mujur ada 'my pet si lappy' ni..kalau tak mesti aku cakap sorang-sorang kat rumah.

Aku tak sabar nak ke ofis pun sebabnya sepanjang ramadhan yang bakal menjelma ni aku akan menjadi usahawan bumiputra yang berjaya mencari pocket money untuk menampung pembayaran duit tol dan minyak balik kampung nanti...hahaha...

Meh le beli homemade cookies aku - tradisi turun temurun dari nenek moyangku hasil usahasamaku bersama Chu makcikku. Regular customers aku pun asyik call aje tanya tahun ni raya ada buat biskut tak?Yang paling mendapat sambutan dan terkenal adalah Pineapple Tart Cake aku memang mendapat tempat dihati pembeli sejak 5 tahun lepas...nanti aku cerita kat entri seterusnya...sekarang aku nak titon..ngantuk sebab baru lepas makan ubat..kang kalau aku melalut lagi susah..sayonara!


Nota kaki: 'toyoyong' tu adalah bilamana anda di dalam keadaan separa sedar dan boleh dikategorikan hampir tiga suku gila..


5 comments:

Azi said...

keknis, sian jugak sbb akak alah kat kucing..next time balik kg ready vit c dalam beg. tak bpe sokong cadangan buang kucing sbb saya pun sayang kucing gak & saya pun kiss jugak kucing2 & diorang pun kiss saya..haha..lagipun org yg bela kucing akan dpt syafaat nabi kat akhirat nnti dan rezeki sentiasa ada selagi ajal belum sampai.

aNiS tHe BumbleBee said...

ms bujang2 dulu anis i suke sgt dgn kucing.tp da kawen ni..naik elegik.bengkak2 mata kalau dekat dgn kucing.tp,hubby i pulak dah baru nk suke2 kucing.paksa kita bela.cih sungguh.bukan die yg menjaga.kite kt umah ni laa jugak nk kene jage.tp xpelah.org kata bela kucing,syg die baik2,murah rejeki.entah ye ke tidak entah..

~*irjune*~ said...

keknis (sy pggil macam mana adik sy pggil ye)...
best ape kalau ade kucing. bela kucing boleh tarik cas2 negative dalam umah. lagi plak kalau tgk muka kucing yg comey...peluk kucing dan belai kucing....habis hilang rasa penat dan marah. lagi satu...kucing ni pun adalah binatang yg rela dijadikan punching bag bila tengah bengang (hahahahha..tanya adik saya la ek). ape pun...jgn buang kucing tu kalau dia tak buat perangai maha jahat.......

LIZA HARIR said...

kite mau kucin..dh lama nk bela bt teman..

MyStory said...

wah..baru kesempatan baca comment u all...hahaha...ini jawapannya:-

Azi: mmg akak suka kucing..tapi bila banyak sgt...mulalah akak tak bernafas...macam disentap2..hahaha...al-maklum le ada semput..kang keras kejung aku atas katil.pasal syafaat nabi tu akak tahu..cumanya terlalu byk sgt kucing dlm rumah...time tido tau2 dia pun naik atas katil sekali....kalau aku buat 'projek' tak ke malu kucing tgk..hahahaha...

anis the bumblebee: seronok bela kucing..sekor dua ok lah..kalau dah lebih dari sepuluh..jenuh...hmm....tgk la kalau ada org nak kasi aje..dari melambak2..bulu kucing sana sini..huii tak tahan...mau melelh air hidung!penat tau bersin non stop..;p

irjune:alahai..kome suruh akak belai kucing ke..mau asma akak datang balik le yang oii....tapi bab suruh jadi punching bag tu..tak gamak aku..kesiannn...(muka baik jab)...hehehe..

cik mur: betul ke nak kucing??alhamdulilah..FOc je...mau kalu calling2 k..

Pages